Om ONCE for girls
SWOT-analys:
Strengths: En egen webshop är till en fördel då vem som helst inom landet kan beställa och inte endast de som besöker den fysiska butiken. Även de kända märken som ONCE for girls har på sina produkter ger kunderna ett bra omdöme då många vet kvaliten på varan och att varorna är ett billigt alternativ till mode. Att butiken funnits några år kan vara bra då de arbetat upp ett starkare varumärke men även vet vad de mer behöver satsa på, samtidigt som man förhoppningsvis har en tryggare kundkrets som kommer tillbaka. Företaget har yngre anställda som försäljare vilket ger ett fräscht utseende då kundgruppen är yngre kvinnor och kunderna har troligtvis lättare att be om hjälp och känner likaså ett starkare förtroende för den anställde, eftersom man kan ana att även denne skulle kunna använda liknande klädesplagg. Geografisk sätt så ligger butiken relativit bra då de förekommer i närheten av andra butiker med samma målgrupp.
Weakness: En svaghet hos ONCE for girls är att de finns endast en butik och webshop, vilket gör att man inte syns lika väl som klädföretagsjättar, vilka har massa butiker och webshop. ONCE har därför inget starkt varumärke, möjligvis i Jönköping stad men inte utanför de geografiska området. Därför kan webshopen vara svår att vidareföra än de som redan är kunder (och troligtvis kommer från de geografiska området). En annan svaghet kan vara att de produkterna de säljer inte uppnår den högsta kvalitén. Den fysiska butiken är inte stor i arean och kan vara svårt att öka intaget av varor om detta skulle vara behövligt, vilket är till företagets nackdel.
Threats: De märkerna som ONCE for girls säljer av säljs även på flera andra kända butiker såsom VeroModa och Vila där de har fördelen att de ingår i en kedja som är känd, vilket inte ONCE for girls är. Därför kan det vara svårare att jobba upp ett starkt varumärke och skilja sig på marknaden när de finns likande butiker som är ledande och mycket större. Eftersom de finns många klädbutikskedjor som säljer större mängder än ONCE for girls kan det också vara svårare för butiken att prispressa sina varor om de större kedjorna sänker priserna. Demografi och lågkonjuktur är alltid ett hot för företag, även för ONCE for girls.
skriven
Hej Filippa!
Tycker att din SWOT-analys är mycket bra och jag har inga större invändningar. Du får med relevanta exempel under alla rubriker som även passar in i de tankar man själv får om ONCE for girls som kund. Unga anställda är bra på många sätt men kan det möjligtvis vara en nackdel att det är mest unga anställda där, att de kanske inte har samma arbetserfarenhet som lite äldre har?
Väldigt bra gjort i alla fall :)